『木版画クロスカルチャー ヨーロッパと日本』展のお知らせ

会期2019年3月6日(水)~3月13日(水) 会期中無休
入場無料
開廊時間12:00-19:00
会場CfSHEギャラリー(シー・エフー・シー・ギャラリー)
東京都千代田区外神田6-11-14 アーツ千代田 3331 B109
展示作家Laura Boswell(ローラ・ボズウェル, イギリス)
Mara Cozzolino(マーラ・コッツォリーノ, イタリア)
Paul Furneaux(ポール・フルノー, スコットランド)

世界で『Mokuhanga』と呼ばれ浸透しつつある日本の水性木版画技法。その技法を中心に用いて制作しているヨーロッパ人作家の作品を展示いたします。
木版画を制作し始めたきっかけやそれによる作品の変化を探りながら、海外の日本文化の捉え方、特に古くからのヨーロッパ文化を背景に持つ彼らの感性の日本文化との差異・融合、読み替えを発見する試みです。双方の文化差異はまた、摺り・彫りに使われる道具の使われ方の違いがそれぞれの職人の姿勢や能力の発揮の仕方に関わっていること、材料が自然のもので環境にやさしく制作にもスペースがいらない携帯芸術として海外からの注目を集めている点などからも読み取ることができます。
イタリアからマーラ・コッツォリーノ、イギリスからローラ・ボズウェルとポール・フルノー(スコットランド)が同時に展示いたします。それぞれ異なった主題およびジャンルの作家が、日本の木版画技法をどう発展させ作品へ昇華させているかをご覧ください。
本展覧会は当ギャラリーが取り組むContemporary Mokuhangaという伝統木版・創作版画の枠を超えた国際的な標題の下で出品します。

プレスリリースはこちらから

■ 作家を迎えてのアーティスト・トークイベントを3月9日(土) 17:30より開催いたします。是非お出かけください。

■ 展示作家の一人マーラ・コッツォリーノが、3331アートフェア・メインギャラリーにおいてもCfSHE推薦作家として1点展示いたします(別途チケットが必要です)。
日程: 2019年3月6日(水)- 2019年3月10日(日)
開場時間および入場料については特設サイトをご覧ください。
コッツォリーノはイタリアのトリノを中心として世界でも活動する版画アーティストです。富士河口湖での水性木版画AIRに早くから参加し、そこで培った技法で制作を続けています。
彼女の作品は木版画の採用により、そのスタイルが著しく変化しました。現在は夜景に生える樹木のシルエットを中心として、透明絵具と和紙とが生み出す木版画独特の柔らかな表現に逆らうように暗闇を追及しています。そのモチーフはもとより構成や色の表現は西洋芸術の感覚に通ずるものであり、それを和の技法から引き出すことによって対極にある両文化の融合や比較といった普遍的テーマが見てとれます。


Mokuhanga Cross Culture: Europe and Japan

Exhibition dateFrom March 6 to 13, 2019
Open throughout the exhibition period
Admission free
Opening hours:12:00 – 19:00
VenueCfSHE Gallery
Room B109, room B109, 3331 Arts Chiyoda, Soto-Kanda 6-11-14, Chiyoda-ku, Tokyo
Artist Laura Boswell (UK), Mara Cozzolino (Italy), Paul Furneaux (Scotland)

Download the press release from here
Artists’ talk event with all the exhibiting artists: March 9th at 5:30 p.m.

Mokuhanga is becoming a common word in the world of printmaking. Here we will introduce some of the European artists who exercise this technique in their countries.
Through their works we would like to learn how and why they were attracted to Mokuhanga. With technical and thematic comparisons between their works before and after Mokuhanga acquisition, we will also learn how they understand, interpret and merge the distinctions between the two cultures. Especially important are the European points of view because they have a long cultural history, and so they are an intercultural model.
We will also discover each particular way printing and carving tools are used in both cultures, which allows each artisan (and so eventually each artist) a different way of working and performing their ability. Different from the western artistic tools which are meant to be used for a specific purpose, Japanese chisels and cutting knives change their use accordingly to the artist or artisan who is handling them.
The exhibition will also talk about other features of this art which continuously attract foreign artists, which are environmentally friendly materials, practicality even in smaller spaces, as well as the portability of working tools.
In the exhibition, Laura Boswell, Mara Cozzolino and Paul Furneaux will show their latest works and some of their retrospective works. Please become witness of their works where they show each unique subject and genre with developed technique from the Mokuhanga.

■ Mara Cozzolino will be present with one of her pieces in another venue: Inside the Main Gallery exhibition of 3331 Art Fair (Admission ticket is required).
Venue: The Main Gallery of 3331 Arts Chiyoda
Artist: Mara Cozzolino as the Recommended Artist by CfSHE Gallery of 3331 Art Fair
Exhibition date: March 6 (Wed) – March 10 (Sun), 2019
For opening hours and ticket information, please visit the special website of the fair.

Mara is an Italian printmaking artist who lives and works in Turin, Italy and is also expanding her exhibition and workshops in various places in the world.
She is one of the earliest participants in our Artist-In-Residence Program “MI-LAB”, and nowadays she uses Mokuhanga technique which she acquired there.
Introducing Mokuhanga has changed totally her style of art. Many of her recent works show night view with clear silhouette of trees, where it seems that she researches darkness, just like contrary to what watercolor and Washi effects of Mokuhanga offers, the softness and gentle lights. Motifs of her works show rather sensibility close to that of western arts, as well as composition and color choices. Extracting them by using Japanese traditional arts, we can see in her prints universal theme that is fusion and/or comparison between two different cultures.