ゆらぎの影 | 酒井 一樹 + 瀧 千尋

会期2017年3月15日[水]-20日[月]
開廊時間13:00-18:00 / 会期中は休廊日なし
会場CfSHEギャラリー (入場無料)
アーティストトーク3月17日[金] 18:00 – 19:00

プレスリリース(PDF)

CfSHE Gallery (シー・エフ・シー ギャラリー) は、水性木版画を主なメディウムとして活動する若手作家2人の企画展「ゆらぎの影|酒井一樹 + 瀧千尋」を開催します。 同館メインギャリーで開催される3331アートフェアの出展作品と併せて、水性木版画の柔らかい風合いを活かしたインスタレーションを展示します。

二人が着目する「影」とは、プラトンが「洞窟の比喩」として唱えた根源的なテーマであると共に、アートにおいては、作家が捉えた対象物のイメージ、作品に写し取られた虚像、また、それが観者に与える印象など様々です。それらの「影」は、水性木版画が併せもつ素材の特性や技法によって引き出され、インスタレーションという空間の中で共鳴し、ゆらぎます。

水性木版画を映像のように捉える酒井は、友人やファウンド・フォトをイメージの起点とし、和紙に大量の水を含ませ、長時間の摺り重ねを行います。その過程は、脆くて曖昧な表情・滲みを印象付ける作品に結実し、絵画的な時間性や物事の移ろいを喚起します。人を主なモチーフとする酒井とは対照的に、瀧は、自然物や場所との出会い、及び、それらとの対話—一切の雑多なものが消えて対話するような身体経験—を咀嚼し、そのイメージを色や形や滲みによって表現します。作品はモノや空間の「影」を表象しながら、実際の対象物と同等かそれ以上の存在感や物質性を提示します。また、瀧が表現する独特の色味や質感は、酒井と同じく、和紙という素材、同じ版を摺り重ねる技法、水性木版の柔らかな物質感と緊張感、深い空間性に起因します。

本展は、当ギャラリーが取り組むContemporary Mokuhangaという大きな標題の下で開催されます。水性木版画は伝統木版・創作版画という枠を超え、Mokuhangaとして世界で展開されています。近年、海外でJapanese Contemporary Mokuhangaと表される酒井と瀧の作品は、「フラジャイル・ストーリー展」(2016年)の主要作品として、オーストラリアやアメリカを巡回しました。 本展はその2人の新作をMokuhangaの本山、日本に逆輸入する試みでもあります。2人が表現する多様な「影」との対話を通して、イメージのみではなく、Mokuhangaがもつ新しい可能性や柔らかさもお楽しみください。

作家略歴

酒井一樹
1988年東京生まれ、2015年に東京藝術大学大学院版画研究室研究生を修了。
版画と映像をメディアに、物事の揺らぎをテーマとしたインスタレーション作品を発表している。
2016年MI-LAB主催若手水彩木版画作家国際巡回展Fragile story展に参加。

瀧千尋
1988年静岡生まれ、2013年に武蔵野美術大学大学院版画コースを修了。
東京を拠点に水性木版画による制作発表を続ける。2016年MI-LAB主催若手水彩木版画作家国際巡回展Fragile story展に参加。


Swayed Shadows | Kazuki SAKAI + Chihiro TAKI

Dates15th – 20th March, 2017
Time13:00 – 18:00 / open everyday during the exhibition
VenueCfSHE Gallery (admission free)
Artist TalkFriday, 17th March 18:00 – 19:00

Press Release (PDF)

CfSHE Gallery is pleased to present Swayed Shadows | Kazuki SAKAI + Chihiro TAKI showcasing the works of two young emerging artists in conjunction with 3331 Art Fair to be held in the same building. Using mokuhanga (water-based woodblock printmaking technique) as a main medium, Sakai and Taki will create the installation of mokuhanga prints which arouse the sensation of delicate tactility.

Shadows in question are reminiscent of Plato’s Allegory of Cave in general, but in the looking of art, it is concerned with an image that artists observe in their subject, illusion transferred onto the canvas, or impression given to the viewers. These shadows will be present by means of mokuhanga’s material and technique, which will resonate and sway in the installation.

Sakai relates mokuhanga to filmmaking. He uses the image of his friends and found photos as a starting point of his creation. He soaks printing paper extensively and print the layers of ink for a number of times. This process generates fragile and fuzzy feature of his work inspiring the passage of time and things. Unlike Sakai’s depiction of people, Taki’s work results from the encounter with Nature and a space. The dialogue with these things – the experience of purely communicating with a subject in question – is processed and translated into color, shape and bleeds. While representing ‘shadows’, her work demonstrates the presence and the physicality of its origin to the same or even more extent. Taki’s work also reveals the delicate quality of color and texture resulting from washi and repetitive printing – like Sakai’s approach. These elements evident in Sakai’s and Taki’s work – delicate physicality, tension and the depth of spatiality – are commonly inherent to mokuhanga.

This exhibition will be held under the title of Contemporary Mokuhanga. Water-based woodblock printmaking currently called as ‘Mokuhanga’ has developed its definition way beyond the traditional mokuhanga or sosaku-hanga. Both Taki’s and Sakai’s works were highly remarked as ‘Japanese Contemporary Mokuhanga’ in Fragile Story (2016) that traveled to Australia and the US. Swayed Shadows aims to present the contemporary adaptation of mokuhnaga in Japan. It will invite viewers to enjoy the dialogue with various ‘shadows’ and with the new potential of mokuhanga.

Bio

Kazuki Sakai
Born in Tokyo in 1988, Sakai completed the master’s course in Fine Arts at Tokyo University of the Arts in 2015. Using film and printmaking as a main medium, he creates installations that capture uncertain situations. In 2016, he participated in MI-LAB’s exhibition, Fragile Story – the exhibition that featured young mokuhanga artists that traveled abroad.

Chihiro Taki
Born in Shizuoka, Taki graduated from the master’s program (printmaking) at the Musashino Art University. Taki is a Tokyo based artist producing and showing works of water-based woodcut prints. She participated in MI-LAB’s exhibition, Fragile Story – the exhibition that featured young mokuhanga artists that traveled abroad.