Keiko Kobayashi

Administrator, Interpreter

小林圭子
アドミニストレーター、通訳

BackgroundCirca 1990 – Began self-taught mokuhanga practice
2000–2019 – Studied etching under Natalia Zarovnata at the Senezh Print Center (Moscow Region, Russia)
2017 & 2019 – Participated in short mokuhanga workshops at MI-LAB (Tokyo, Japan)
2017–2019 – Taught mokuhanga with Marina Borodina at the art school Prostaya Shkola (Moscow, Russia)
2018 – Co-hosted a workshop and exhibition for Globalizing Mokuhanga: Tokyo and Moscow, part of the official Japan-Russia Cross-Cultural Year (Moscow, Russia)
2021 & 2024 – Coordinator for the Fourth and Fifth International Mokuhanga Conferences (Nara City and Echizen City, Japan)
MessageI first began making mokuhanga simply because it was easy—and it allowed me to send handmade postcards to many friends in the days before email and social media. Since then, my passion for printmaking has continued to grow as I’ve explored various techniques, with mokuhanga remaining close to my heart. My involvement deepened through my work as a headquarters coordinator for two International Mokuhanga Conferences. These experiences opened my eyes to the incredible depth and diversity of the global mokuhanga community. It’s the desire to stay connected with such inspiring woodblock artists from around the world that motivates me to keep doing what I do. At MI-LAB, I primarily handle administrative tasks, including correspondence with residency participants before their arrival in Japan. While I don’t often have the chance to visit the Echizen site in person, it’s always deeply inspiring to hear about each artist’s ideas and see the work they create. I would be delighted to meet and connect with mokuhanga artists—even if only briefly.
Instagramkeikoba36
経歴1990年頃 木版画制作を独学で開始
2000-2019 セネジ版画工房でエッチングをナタリア・ザロヴナヤに師事(ロシア、モスクワ州)
2017, 2019 MI-LAB短期ワークショップ参加(東京)
2017-2019 美術学校プラスタヤ・シコーラでマリーナ・ボロジナと木版画コースの講師(ロシア、モスクワ)
2018 「モスクワと東京をつなぐ 国際化する木版画」ワークショップと展覧会(日露文化交流年公式イベント)ロシア側共催(ロシア、モスクワ)
2021, 2024 第4回、第5回国際木版画会議本部コーディネーター(奈良、越前)
メッセージ私が木版画を始めたのは、手軽にできることと、折々の絵葉書をたくさんの友人に出せるという理由から。まだEメールもSNSもない時代でした。以来、いくつかの版種を経験し、版画は私とともにあります。2回の国際木版画会議に本部のコーディネーターという立場で参加し、国際的な木版画コミュニティーの懐の深さに触れました。たくさんの素晴らしい木版画アーティストと繋がっていきたいという思いが、この仕事を続ける原動力になっています。MI-LABでは、主にレジデンス参加者が来日するまでの連絡などの総務的な仕事をしています。私が現場に行く機会はそれほど多くありませんが、一人一人どんな考えでどんな作品を制作したかを見るのはとても刺激的です。たとえ短い時間でも、皆さんに会ってお話しできたら嬉しいです。
Instagramkeikoba36